Läste i tidningen om en 3-åring som lärt sig surfa på datorn....
Apropå det...
För hundra år sedan (känns det som) satt jag i ett möte på Wieselgrensskolans fritidsgård i Helsingborg. Vi hade fått en förfrågan om vi var intresserade av att köpa en dator till gården. Endast en av de fem som deltog i mötet var intresserad ö h t! Det var inte jag. Snarare var jag en av dem som inte trodde på ett framtida datorsamhälle!!! Detta var 1982. Alltså 30 år sedan.
Igår var jag på en skolkonferens i Malmö där man bl a fick del av den forskning som handlar om läsinlärning. Olika forskarrapporter visar att barn i de skolor där alla har en egen dator, lär sig läsa snabbare jämfört med barn i skolor som genomför läsinlärning på traditionellt sätt, utan större användning av datorer. Jag har vacklat i frågan om skolor ska satsa på det man brukar kalla "en till en dator" skola. Men nu ger jag mig.
Denna gång ska jag inte vara en av dem som inte förstår eller accepterar IT samhällets snabba utveckling. Den kan vi inte bromsa. Vi måste nog snarare "hänga på tåget" och i stället se vilka fördelar den nya tekniken kan bidra med i utvecklingen av undervisningen. För bara något år sedan var det förbud mot mobiltelefoner i klassrummen på de flesta skolor runt omkring. Men nu börjar vi inse att vi i stället måste fundera över hur vi bäst kan använda dem i skolsammanhang!
Det finns en annan poäng med att satsa på datorer till alla barn redan från första klass. Olika företag utvecklar idag fler och fler digitala hjälpmedel för barn i behov av särskilt stöd. Samtidigt lever vi i en värld där behovet av olika typ av stöd ökar. Nästan alla barn har nytta av något av alla de hjälpmedel som man idag kan "skjuta ut" till de kommunala skolorna. Vi behöver inte "bråka" om var gränserna går för "särskilt stöd" och därmed tillgång till egen dator. På samma skolkonferens som jag relaterar till berättade en lärare att man på hennes skola använde ett läsinlärningsprogram som egentligen var till för lässvaga barn, som ordinarie läsinlärningsprogram. Hennes utvärdering visade att alla barn gillade programmet och att programmet bidrog till att lära alla barn läsa. Inget barn behöver känna sig utpekat för att hon/han har ett hjälpmedel!
När en kollega och jag räknade på vad det skulle kosta att köpa in bärbara datorer till alla elever i en grundskola med ca 350 elever hamnar man runt en miljon. För en kommun med 5-10 grundskolor betyder det en utgift på ca 5-10 miljoner. En kommunal total skolbudget ligger i storleksordning runt 300 miljoner. Alltså inga fantastiska summor för att genomföra projektet!
Visst, sedan måste man naturligtvis fundera över logistik, organisation, support osv.
Men vi måste nog se det som utmaningar och inte hinder om vi vill vara i framkant vad gäller utveckling av våra skolor och dess läromedel!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar