måndag 24 februari 2014

Vietnam, Con Dao Island

Inflygningen till Con Dao Island är inget för flygrädda. Planet tar sig mellan två små berg där det tydligen alltid blåser, vilket gör att planet vinglar. Sedan är stopp sträckan kort, så det vill till kraftig inbromsning annars är man ute i havet igen!
Första intrycket var ganska tveksamt men efter en natt och lite närmare titt på ön kändes det väldigt bra. Lugn stämning, få turister och ett antal vackra stränder där vi var i stort sett själva. En skön kontrast till bullriga Saigon.
Första kvällen gick vi till en fiskrestaurang alldeles nära där vi bodde. Förresten kostade rummet 90 SEK per person. Ganska hyfsat pris.
Jo, vi tänkte att vi skulle äta mycket fisk nu när vi var ute på en ö där det dessutom finns en stor fiskehamn. Som brukligt på fiskrestauranger väljer man sin fisk som finns i små bassänger. Första dagen åt vi en rätt med tre olika fisksorter. Groper, Cowa och Tuna. Andra gången på samma restaurang åt vi det som syns på bilden!

Uppsidan!

Undersidan! På bilden syns också en underbar liten kille som skötte serveringen. Det var också han som fiskade upp det man ville ha från bassängerna.

Det är faktiskt en typ av skaldjur vi aldrig sett eller hört talas om. Namnet är Crayfish, som tillhör schrimps, alltså kräftdjur!
Ursinnigt gott men också en riktig delikatess. Kostade förhållandevis många Dong. Vi hittade först inte namnet, trots att vi letade på nätet ytan det var först när jag var hos öns enda dykfirma som vi fick reda på arten av killen som skötte dykföretaget.
Jag passade på att göra några dyk på ön men det var ganska dyrt och inget uppseendeväckande under de två dyken. Vackra koraller men det blir svårt att "slå" Sipadan!

Under våra dagar på Con Dao hade vi en moppe till förfogande. En av dagarna körde vi tvärs över ön(den har 6000inv och är ungefär som två gånger Ven men med stora berg som var tätbevuxna av regnskogsträd).
På andra sidan kom vi till denna underbara strand.

Nästa dag for vi iväg för att besöka fiskeläget. En mycket intressant tur. En enorm fiskeflotta låg i skydd av några grannöar förankrad på redden utanför hamnen. Här fick vi några fina fiskelägsbilder.

Isbilen lastar av is som sedan mals i maskinen på bilden och forslas ut på båten genom den svarta plastkanalen, som killen håller i....

Naturligtvis fanns det "Små hål i väggen" även i fiskebyn!

Vi fäste oss verkligen vid ön och efter ett par dagar hade vi kommit in i det lugna sköna tempot som rådde. Nästan inga turister, inget "tingeltangel" utan bara avkoppling. Naturen gjorde så klart sitt till och när vi körde längs kustsidan "tog vi in" de härliga vyerna.

Bild från moppen.

Vietnamesisk "rundbåt!

Gatubild från Con Dao Town. Con Dao har tidigare varit en gammal fängelseö dit både Vietnam och under krigen USA, Frankrike sände fångar som torterades och dödades i öns fängelsehålor. Vi hade dock sett nog av detta, så vi "hoppade över" att besöka de gamla cellerna. Man kan också se mycket franskt inflytande i den lilla staden. Stora breda gator med stora gamla kolonialhus som nu tillhörde vietnameserna. Lite kuriosa är att väldigt få kunde prata engelska på ön. Lite franska här och där men vi fick verkligen utnyttja alla möjliga tecken för att göra oss förstådda. Men det var lite med tjusningen och ett tecken på att exploateringen inte kommit så långt....än!
Faktiskt finns ett urflådigt femstjärnigt resort på ön. Men det ligger avskilt och vad vi hörde var deras gäster sällan utanför dess grindar...

Efter fem nätter, fyra dagar lämnade vi ön med lite vemod den 20 februari.