måndag 24 februari 2014

Vietnam, Da Nang och Hue

Den tjugonde i andra runt tre på eftermiddagen checkade vi in på Danasea hotel, Da Nang.
Vi hade först tänkt stanna i Da Nang plus Hoi An i fyra dagar, men ändrade oss till två dagar i Da Nang samt fyra i Hoi An. Det blir på bekostnad av två dagar i Hanoi men vi tror att vi klarar oss med totalt fyra dagar i Hanoi inkl Halong Bay. Vi har hört att det är lite kyligt i Hanoi och vill gärna dra ut på tiden i varmt skönt klimat!

Da Nang var betydligt trevligare än vad vi fått för oss. En superlång strand längs kusten och jättefin strandpromenad bara några kvarter från Danasea hotel. Men vi hade ändå inte tänkt vara så mycket i sta'n. Direkt när vi kom till hotellet bad vi om hjälp att boka tågbiljett till Hue dagen efter. Åsa ville gärna se Vietnams gamla huvudstad, inkl " den förbjudna staden" i staden!! Samt några andra historiska och kulturella platser.
Men det var ändå tågresan dit från Da Nang som gjorde mest intryck. En fantastisk sträcka längs kusten, högt uppe bland bergen med lodräta stup på hundratals meter på vissa ställen. När man tittade ut och ner kunde man inte se någon räls och inget annat hinder heller om tåget skulle spåra ur. Utan i så fall var det rakt ner "till råttorna" som Ingemar brukar säga när han slagit golfbollen in i skogen.....
En bedårade tågresa som måste göras dagtid när man kan se den vackra kustlinjen.

Väl framme i Hue efter drygt tre timmar lyckades vi ordna så att en kille körde runt oss till ett antal tempel samt den kända pagoden Thien Mu innan han släppte av oss vid ingången till Citadellet och Den förbjudna staden".  Därinne kunde man se hur överväldigande tjusigt som de tidigare härskarna bott. Hit fick bara de kungliga och deras närmsta komma in och området var också stort som en nutida liten stad. Nedan följer ett antal bilder från Hue med omnejd. Men först måste jag berätta om tågfärden tillbaka till Da Nang.
Tåget skulle gå från plattform fem, 19.30. För säkerhets skull frågade Åsa(när vi kom till stationen ca 18.30) i biljettluckan om det stämde med PL 5 och 19.30. Jodå, det var så enligt den kära lilla damen i luckan. Kl 19.15 började folk gå in till plattform 7. Vi blev lite fundersamma och efter en stund gick Åsa bort till en man som stod vid plattformen och frågade vart tåget skulle gå. Da Nang blev svaret. Så vi hade alltså fått fått fel plattform! Nåväl, vi gick dit och tänkte att snart kommer väl tåget. Det kom 20.45! Ja, ja tågförseningar är vi ju vana vid från Sverige. Men när vi sedan skulle till våra platser visade det sig att hotellet bokat sovvagn från Hue till Da Nang! En resa på tre timmar.....
Men det var inte det värsta. Tåget kom troligen från Hanoi och jag kan lova er att det inte luktade gott i den sovvagn vi klev upp i. Och då hade vi ändå inte kommit in i de kupé' som vi skulle sova i. Den "var inte att leka med"! Men som tur var hade några andra "tagit" våra platser(fanns sex i varje kupé"). Vi fick fatt i konduktören och bad om sittplatser i stället. Men det gick inte för tåget var överfullt. Fredag kväll innan helg. Alla är på väg! Men efter ytterligare påtryckningar och "liten muta" lyckades konduktören hitta två sittplatser några vagnar längre fram! Så kan det gå när man inte är på tå...eller hur det nu är. Här kommer bilder från Da Nang och Hue.

Åsa bland mandarinerna som skyddade härskaren Khdi Dinh Kings gravmonument.

Pagoden Thien Mu i Hue.

Altaret vid Khdi Dinhs gravplats.

Allestädes närvarande Budda. Var man än är i Vietnam, i djungeln, på öar, i städer, på landsbygd, överallt finns statyer över Budda. Han har ett enormt stort inflytande på de flesta vietnameser.

På cykeltur över en av Da Nangs många broar. Staden delas av en flod med som tar flera olika vägar ut i havet. Här hade USA stora delar av sin flotta samt sin stora flygbas under kriget.